się: „Luźne związki”

by maciej

Tydzień temu, po powrocie z Torunia, wpadałem do domu na chwilę, jedynie po to, by zdjąć z siebie korporacyjny uniform, by się przebrać w coś wygodniejszego, coś normalnego, ludzkiego. Przecież sztywny kołnierzyk koszuli, obcierający do czerwoności skórę na szyi, i duszący krawat, to tortury dla ciała. Gdy już czułem się sobą, wsiadłem na rower i pognałem na ul. Prusa 3 do Wydawnictwa. Dzień wcześniej dzwonił Mariusz, że z drukarni „Moś & Łuczak” przyjechały moje „Luźne związki”. Mariusza już nie było, ale p. Anita prosto z paczki wydała mi egzem. autorskie książki. Ładnie podziękowałem i wyszedłem.

Zatem gorąco się polecam. Książki na 1000% nie będzie można kupić w salonach EMPiK, dlatego zapraszam do zamawiania poprzez stronę Wydawnictwa WBPiCAK, klikając: tu.


Jacek Gutorow o książce: Dlaczego zatrzymałem się przy tych wierszach? Pomyślmy. Na początku jest matka, ojciec i „nikczemny syn”, na końcu popiół i ślady niczyjej obecności, a środkiem płynie wartki strumień obrazów. Jakich? Najczęściej przypadkowych i luźnych, ale wystarczająco spławnych, aby wciąż chcieć do nich powracać. A powracać i lustrować można, i chce się, za każdym razem inaczej. W wierszu dedykowanym Krystynie Miłobędzkiej poeta powołuje nawet do istnienia „szkołę patrzenia”; „Oko żyje. Syci się sobą. Jest siebie pełne”. Tak właśnie było w Profilach z 2006 roku, kapitalnym debiucie Gierszewskiego. Nowe wiersze i prozy nie są powtórką tamtych gestów, choć brzmią równie przekonująco. Luźne związki proponują odmienne spojrzenie, świadome zdekoncentrowanie i nie tak pewne tego, ku czemu się zwraca. Ale to nadal okolice oka, które uparło się nie rozstrzygać spraw, tylko je notować. Niekoniecznie na czysto.

A tak na marginesie: skąd w Poznaniu tylu znakomitych poetów?


– – –

Maciej Gierszewski, „Luźne związki”, ilustracje Kira Pietrek, redakcja Szczepan Kopyt, Wielkopolska Biblioteka Poezji, tom 19, Wydawnictwo Wielkopolskiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, ISBN 978-83-60746-59-2, Poznań 2010.

